
Буксирування автомобіля — необхідність, з якою може зіткнутися будь-який водій. В умовах непередбаченої поломки на дорозі, коли машина не може пересуватися самостійно, важливо знати, як правильно транспортувати її до найближчого СТО, щоб не порушувати правила дорожнього руху та не пошкодити транспортний засіб. У цій статті ми детально розглянемо всі аспекти буксирування автомобіля в Україні.
Що таке буксирування автомобіля і в яких випадках воно дозволено
Буксирування автомобіля — це переміщення несправного транспортного засобу за допомогою іншого автомобіля. Згідно з правилами дорожнього руху України, буксирування має виконуватися механічним транспортним засобом без причепа та з технічно справними зчіпними пристроями як у буксированого транспортного засобу, так і у буксируючого.
Буксирування дозволено в таких випадках:
- При технічній несправності транспортного засобу
- При неможливості самостійного пересування автомобіля
- Коли евакуатор недоступний або його виклик недоцільний
Водій буксированого автомобіля на гнучкому зчепленні є повноцінним учасником дорожнього руху. У нього мають бути всі необхідні для керування транспортним засобом документи, а на самому автомобілі обов'язково повинні бути номерні знаки.
Основні правила буксирування авто за ПДР України
Правила дорожнього руху України передбачають цілу низку вимог до буксирування транспортних засобів:
- Світлові сигнали:
- На буксируючому автомобілі має бути увімкнене ближнє світло фар
- На буксированому автомобілі має бути увімкнена аварійна світлова сигналізація
- Обмеження швидкості:
- Максимальна швидкість при буксируванні — 50 км/год
- Відстань між транспортними засобами:
- При жорсткому зчепленні — не більше 4 метрів
- При гнучкому зчепленні — від 4 до 6 метрів
- Маркування буксирувального троса:
- Гнучке зчеплення має бути позначене сигнальними щитками або прапорцями розміром 20×20 см із червоно-білими діагональними смугами
- Такі знаки кріпляться через кожен метр троса
- Вимоги до справності систем:
- При буксируванні на гнучкому зчепленні у буксированого автомобіля мають бути справні гальма та рульове керування
- При жорсткому зчепленні допускається несправність гальм, але рульове керування має бути справним
Заборони при буксируванні:
У ПДР України також вказані ситуації, коли буксирування заборонено:
- При ожеледиці (на гнучкому зчепленні)
- На гірських трасах (на гнучкому зчепленні)
- Якщо фактична маса буксированого автомобіля з несправною гальмівною системою перевищує половину фактичної маси буксируючого транспортного засобу
- Якщо загальна довжина зчеплених автомобілів перевищує 22 метри (для маршрутних транспортних засобів — 30 метрів)
- Одночасне буксирування кількох транспортних засобів або автомобіля з причепом
- Буксирування автобусом
Види буксирування автомобіля
Залежно від типу поломки та доступних засобів існує кілька способів буксирування автомобіля.
Буксирування на гнучкому зчепленні (трос)
Це найбільш поширений і доступний спосіб буксирування легкових автомобілів. Для цього використовується спеціальний буксирувальний трос довжиною 4-6 метрів. Переваги такого способу — доступність, простота використання та універсальність застосування для більшості легкових автомобілів.
Трос має бути міцним, без механічних пошкоджень, надривів і тріщин. Гаки повинні мати надійну систему закриття та відкриття. Рекомендується вибирати трос із навантаженням, що перевищує масу буксированого автомобіля мінімум удвічі.
Кріпити трос рекомендується по діагоналі: якщо на буксируючому автомобілі він закріплений ззаду справа, то на буксированому — спереду зліва, або навпаки. Водії мають заздалегідь обговорити схему спілкування за допомогою світлових чи звукових сигналів і постійно стежити за натягом троса.
Буксирування на жорсткому зчепленні
При такому буксируванні використовується спеціальна жорстка конструкція, яка забезпечує постійну відстань між транспортними засобами. Переваги включають відсутність ривків при старті й гальмуванні, можливість буксирування автомобіля з несправними гальмами та більшу безпеку при маневруванні.
Довжина жорсткого зчеплення не повинна перевищувати 4 метрів. Цей спосіб частіше використовується для буксирування вантажних автомобілів і важкої техніки. Для легкових автомобілів застосовується рідше через ризик пошкодження буксирувальних вушок.
Часткове навантаження (метод часткового підйому)
Цей спосіб передбачає часткове навантаження буксированого автомобіля на платформу або спеціальний опорний пристрій буксируючого транспортного засобу. Підходить для буксирування автомобілів із несправними гальмами або рульовим керуванням, знижує ризик додаткового пошкодження несправного автомобіля та рекомендується для автомобілів з автоматичною коробкою передач.
При частковому навантаженні в буксированому автомобілі не має бути пасажирів. Цей метод вимагає спеціального обладнання або евакуатора та вважається безпечнішим для тривалих переміщень.
Повна евакуація на платформі
Хоча повна евакуація на платформі технічно не є буксируванням, а належить до транспортування, важливо розуміти, коли цей метод необхідний. Повна евакуація рекомендується при серйозних пошкодженнях ходової частини автомобіля, деформації кузова після ДТП, необхідності транспортування на великі відстані, буксируванні автомобіля з автоматичною коробкою передач і пошкодженні рульового керування й гальмівної системи одночасно.
Цей метод забезпечує максимальну безпеку для буксированого автомобіля, відсутність додаткового зносу вузлів і агрегатів і можливість транспортування автомобіля незалежно від типу пошкоджень.
Буксирування авто з АКПП (автоматичною коробкою передач)
Буксирування автомобілів з автоматичною коробкою передач має свої особливості та обмеження, які необхідно враховувати для запобігання серйозних пошкоджень трансмісії.
Чи можна буксирувати авто з автоматом або варіатором
Більшість виробників автомобілів з АКПП не рекомендують або прямо забороняють їх буксирування на гнучкому чи жорсткому зчепленні на будь-які значні відстані. Проте в разі крайньої необхідності короткочасне буксирування можливе за дотримання суворих обмежень: відстань буксирування не більше 40-50 кілометрів, швидкість руху не більше 30-40 км/год, селектор АКПП у положенні «N» (нейтраль).
Для автомобілів із варіатором ситуація ще більш сувора — їх буксирування на будь-якому зчепленні категорично не рекомендується. Такі автомобілі слід транспортувати лише методом часткового або повного навантаження.
Чому буксирування авто з АКПП може бути небезпечним
Небезпека буксирування автомобіля з АКПП зумовлена особливостями роботи автоматичної коробки передач. При вимкненому двигуні масляний насос АКПП не працює, що призводить до недостатнього змащування деталей трансмісії. Обертання елементів трансмісії без належного змащування спричиняє їх швидке нагрівання, що може призвести до перегріву та пошкодження АКПП. Також існує ризик блокування деяких типів АКПП при буксируванні.
У яких випадках потрібно викликати евакуатор
Евакуатор є переважним засобом транспортування автомобіля з АКПП у таких випадках:
- Необхідність транспортування на відстань понад 40 км
- Неможливість запустити двигун автомобіля
- Автомобіль із варіаторною коробкою передач
- Пошкодження системи охолодження трансмісії
- Відсутність рекомендацій виробника щодо буксирування конкретної моделі
- Ожеледиця або інші несприятливі погодні умови
Буксирування авто взимку: ризики та рекомендації
Зимові умови створюють додаткові складнощі та ризики при буксируванні транспортних засобів. Основні ризики включають слизьку дорогу, що значно збільшує гальмівний шлях, ризик заносу, погіршену видимість і можливе замерзання агрегатів при тривалому буксируванні в сильний мороз.
Для безпечного буксирування взимку слід уникати буксирування на гнучкому зчепленні при ожеледиці (це прямо заборонено ПДР України), знизити швидкість до 20-30 км/год, рухатися плавно, уникаючи різких маневрів, збільшити дистанцію та використовувати якісні зимові шини на обох автомобілях.
Перед буксируванням необхідно очистити автомобілі від снігу та ожеледі, підготувати чіткі сигнали між водіями та увімкнути обігрів скла на буксированому автомобілі. В особливо складних зимових умовах краще відмовитися від самостійного буксирування і скористатися послугами професійного евакуатора.
Буксирування вантажного авто
Буксирування вантажних автомобілів має свої особливості через їхню масу та габарити. Вантажні автомобілі значно важчі за легкові, що вимагає потужнішого буксируючого транспортного засобу. Фактична маса буксированого вантажівки з несправною гальмівною системою не повинна перевищувати половину фактичної маси буксируючого транспортного засобу.
Найпоширенішим способом буксирування вантажівок є жорстке зчеплення, оскільки воно забезпечує стабільніше з'єднання та кращий контроль під час керування. Також використовується часткове навантаження при серйозних несправностях, коли потрібен спеціальний евакуатор для вантажного транспорту.
Для вантажних автомобілів необхідні спеціальні посилені зчіпні пристрої, розраховані на високі навантаження. Загальна довжина зчеплених транспортних засобів не повинна перевищувати 22 метри, що особливо важливо враховувати при буксируванні довгомірних вантажівок. Для буксирування вантажного автомобіля водій повинен мати відповідну категорію водійських прав.
Як правильно буксирувати авто: покрокова інструкція
Правильна підготовка та виконання буксирування допоможуть уникнути додаткових пошкоджень автомобіля та забезпечити безпеку всіх учасників дорожнього руху.
Перед буксируванням необхідно переконатися, що буксирування в даних умовах дозволено ПДР, перевірити роботу світлових приладів, рульового керування та гальмівної системи в обох транспортних засобах, вибрати та перевірити трос або жорстке зчеплення, спланувати маршрут руху та узгодити систему сигналів між водіями.
Для кріплення буксирувального пристрою слід використовувати лише спеціальні буксирувальні вушка або гаки, передбачені конструкцією автомобіля. Рекомендується кріпити трос по діагоналі та переконатися в надійності кріплення. Гнучке зчеплення має бути позначене сигнальними щитками або прапорцями згідно з вимогами ПДР.
При початку руху на буксируючому автомобілі увімкніть ближнє світло фар, на буксированому — аварійну сигналізацію. На механічній КПП встановіть нейтральну передачу, на АКПП — положення «N». Починайте рух дуже плавно, щоб спочатку злегка натягнути трос без ривка. Водій буксированого автомобіля повинен підтримувати постійний натяг троса.
Під час руху дотримуйтеся швидкісного режиму (не більше 50 км/год), уникайте різких маневрів, прискорень і гальмувань. Гальмувати повинен починати водій буксированого автомобіля після отримання сигналу. Підтримуйте збільшену дистанцію до транспортних засобів, що рухаються попереду. Повороти проходьте з максимально можливою шириною дуги, завчасно сигналізуючи про маневр.
Часті помилки при буксируванні авто
Навіть досвідчені водії можуть припускатися помилок під час буксирування, що призводять до пошкодження автомобілів або створення небезпечних ситуацій на дорозі.
Найпоширеніші помилки:
- Використання невідповідного троса: Застосування занадто короткого, довгого або недостатньо міцного троса, що не відповідає вазі автомобіля, що буксирується.
- Неправильне кріплення: Кріплення троса до непристосованих для цього елементів кузова або підвіски, що може призвести до їх пошкодження або обриву троса.
- Різкий початок руху: Різкий старт з місця спричиняє сильний ривок, який може пошкодити буксирувальні кріплення, трос або підвіску автомобілів.
- Провисання троса: Допущення провисання троса під час руху призводить до ривків під час його натягу і може спричинити втрату керованості.
- Перевищення швидкості: Рух зі швидкістю понад 50 км/год збільшує ризик аварійних ситуацій через складність контролю автомобіля, що буксирується.
- Ігнорування заборон: Буксирування під час ожеледиці на гнучкому зчепленні або буксирування автомобіля з АКПП на великі відстані всупереч рекомендаціям виробника.
- Відсутність комунікації: Недостатнє узгодження сигналів між водіями, що призводить до неузгоджених дій під час маневрування або зупинок.
- Неправильне гальмування: Початок гальмування водієм автомобіля, що буксирує, без попереднього сигналу, що може призвести до наїзду автомобіля, що буксирується.
- Ігнорування особливостей траси: Недооцінка складних ділянок дороги, таких як круті повороти, підйоми або ділянки з інтенсивним рухом.
- Відсутність позначень: Недотримання вимог щодо маркування гнучкого зчеплення сигнальними щитками або прапорцями, що знижує помітність буксирувального троса для інших учасників руху.
- Буксирування на нейтральній передачі під ухил: На спусках автомобіль на нейтральній передачі може розганятися і наїжджати на транспортний засіб, що буксирує.
- Неправильне розташування рук на кермі: Особливо в буксируваному автомобілі, де через відсутність підсилювача керма потрібен міцніший хват і правильне положення рук для швидкої реакції.
Щоб уникнути цих помилок, необхідно ретельно підготувати обидва автомобілі та буксирувальне обладнання, слідувати інструкціям виробника автомобіля і вимогам ПДР, за можливості тренуватися в буксируванні в безпечних умовах і сконцентруватися на дорозі та діях іншого водія.
Висновок: коли буксирування доречне, а коли потрібна евакуація
При виникненні несправності автомобіля важливо правильно оцінити ситуацію та вибрати оптимальний спосіб транспортування — буксирування чи евакуацію.
Буксирування є прийнятним рішенням при незначних несправностях, справних гальмах і рульовому керуванні (для буксирування на гнучкому зчепленні), необхідності транспортування на невеликі відстані до найближчого СТО, наявності механічної коробки передач і сприятливих погодних умовах.
За послугами евакуатора слід звертатися при серйозних технічних несправностях, наявності автомобіля з АКПП або варіатором (особливо при необхідності транспортування на значні відстані), несприятливих погодних умовах і необхідності транспортування на відстань понад 50 км.